از هر کجای ایران باشید ما شما را دوست داریم
انواع عطر و تاریخچه آن

ادکلن چیست و چقدر قدمت دارد؟

 

در فرهنگ ما هر چیزی که بوی خوب و دل انگیزی را در هوا پراکنده کند و مصارف خوش بو کننده برای انسان ها داشته باشد را ادکلن می گویند، اما در اساس ادکلن در جهان عطریات، به غلظت خاصی از عطر اطلاق می شود که بعدا بیشتر در اینباره به صحبت خواهیم پرداخت.

 

ادکلن متشکل از روغنهای اساسی یا همان اسانس های روغنی، ترکیبات ادکلن، ثابت کننده و نگهدارنده و الکل می باشد. معمولا روغن ها و اسانس ها از طریق تقطیر گلها، گیاهان و سبزیجات و علف ها بدست می آید .

 

اگر نتوان بوسیله تقطیر اسانس گیری کرد می توان بوسیله روغن های جاذب انجام داد ، به طور مثال در گل یاس ، اسانس گیری توسط روغن های جاذب انجام می گیرد یعنی عمل استخراج توسط موم ها از راه جذب مواد ادکلن بداخل موم و سپس استخراج و تفکیک روغن بدبو بوسیله الکل انجام می گیرد.

 

مواد شیمیایی ادکلن نیز در ساخت ادکلن نقش دارند. وظیفه ترکیب و متصل کردن ادکلن های گوناگون را ثابت کننده ها به عهده دارند که شامل عنبر ، بلسان (یا همان درخت گل حنا )، شیره غدد بودار آهو یا همان مشک ( که نــوع غلیظ آن بدبو بوده ولی در محلول الکل به عنوان عامل نگهدارنده کاربرد دارد.) و میزان الکل افزوده بستگی به نوع ادکلن به مقدار متفاوت می باشد. 

 

حال برسیم به قدمت ادکلن و اولین ادکلن هایی که تا به حال ما شناخته ایم.

اگر فکر میکنید عطر و ادکلن نهایتا به صد تا دویست سال پیش برمی گردد سخت در اشتباهید، قدیمی ترین عطر و ادکلن کشف شده دنیا مربوط به 4000 سال قبل و خرابه هایی در یکی از جزایر قبرس است. باستان شناسان ایتالیایی سال 2017 در یکی از جزایر کشور قبرس فعلی یک کارگاه ساخت و تولیدعطر و ادکلن کشف کردند با کوزه هایی که هنوز بعد از 4000 سال رایحه آنها به مشام میرسید.

 

طبیعی است که از دیرباز مردم به فکر خوشبویی خود بوده و به فکر راه حلی برای این مسئله گشته اند. برای این موضوع آنها عطرهایی مثل عصاره گشنیز و ترنج و دارچین را با روغن زیتون قاطی کرده و عطرهایی خوشبو و جذاب میساختند.

 

اولین ادکلن جهان، قدیمی تری عطر جهان، اولین ادکلن، تاریخچه عطر

 

 

باستان شناسان معتقدند که این جزیره، بازار بزرگ عطر قبرس در دنیای هزاران سال پیش بوده است. آنها از روغن‌های معطر که اغلب گران قیمت هم بوده‌اند برای آیین‌های مذهبی و مراسم خاک‌سپاری مردگان استفاده می‌کردند.

 

 

انواع ادکلن

 

انواع ادکلن از نظر غلظت

 

قبل از شناخت عطر این نکته را بدانید که هرچه درصد اسانس بیشتر باشد ماندگاری بییشتر و پراکندگی کمتر خواهد بود، چون این ذرات سبک الکل هستند که وظیفه پخش کردن مولکول های اسانس را در هوا برعهده دارند، در کل عطرها بر اساس درصد غلظت اسانس و الکل به دسته های مختلف تقسیم میشوند که در ذیل به ترتیب غلظت معرفی میشوند:

 

پرفیوم (Perfume) :

پرفیوم ها غلیظ ترین و با دوام ترین نوع عطر هستند که درصد اسانس آنها 22 تا 40 است و البته گران ترین نوع آن نیز است.

 

پرفیوم، غلظت پرفیوم

 

 

ادو پرفیوم (Eau de perfume ) :

رتبه دوم این جدول بر اساس غلظت به ادوپرفیوم میرسد، این نوع عطر حاوی 15 تا 21 اسانس عطری و مابقی آن الکل طبیعی میباشد. ادکلن ادوپرفیوم جزو بهترین گزینه هاست که معمولا قیمت مناسبی نیز دارند.

 

ادکلن ادوپرفیوم، ادوپرفیوم، بلوچنل ادوپرفیوم

 

 

 

ادوتویلت (Eau de toilette ) :

 ادو تویلت ها رتبه سوم ادکلن ها را دارند که متشکل از ۶-۱۴ درصد اسانس می باشد. بوی ملایمی دارند و چندین بار در روز باید از آن استفاده کرد چون به دلیل غلظت پایین ماندگاری کمی دارند.

 

ادوتویلیت، ادکلن ادوتویلت، بلوشنل ادوتویلت

 

 

 

ادکلن (Eau de Cologne) : 

ادکلنی که در فرهنگ ما برای همه ی انواع و اقسام عطر ها بکار برده میشود در واقع به غلظتی از عطر گفته میشود که حاوی 1 تا 5 درصد اسانس باشد.

 

ادکلن، ادکلن (Eau de Cologne) ، عطر با غلظت ادوکولون

 

 

 

در پایان این مقاله امیدواریم مطالب آن برای شما سودمند بوده باشد و توانسته باشیم سوالات ذهنی شما را پاسخ داده باشیم، بر اساس این اطلاعات شما میتوانید بر حسب نیاز و ذائقه خود اقدام به خرید نمایید و انتخاب بهتری داشته باشید.

همچنین شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاهی ما در سایت رمز و راز گنجینه ای از انواع عطر و ادکلن های اورجینال، های کپی و شرکتی را مشاهده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمایید.

 

نظرات کاربران

0 نظر


عنوان نظر شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)


کارشناس امین زاده در واتساپ کارشناس امین زاده در واتساپ کارشناس امین زاده در واتساپ ارتباط با ما در تلگرام ارتباط با ما در اینستاگرام ارتباط با ما در توییتر ارتباط با ما در فیسبوک ارتباط با ما در لینکدین تماس با کارشناس امین زاده