از هر کجای ایران باشید ما شما را دوست داریم
مزایا و معایب نمایشگر اولد و تفاوت های آن با LCD و LED

 اگر جدیدا قصد خرید تلویزیون یا گوشی همراه کرده باشید، احتمالا بارها و بارها نام اولد را در فروشگاه ها و سایت های مختلف به گوشتان خورده یا دیده اید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که این اسم چه مفهومی دارد و چه تاثیری برکیفیت و قیمت محصول مورد نظر شما دارد؟

 

نمایشگر اولد چیست؟

 

اولد مخفف دیود نورگسیل ارگانیک {organic light-emitting diode} است.
برای تولید نور و همچنین ایجاد تصویر، یک نمایشگر اولد باید جریان الکتریکی را از طریق مواد الکترولومینسانس آلی عبور دهد. 
 از لحاظ فنی اگر بخواهیم توضیح دهیم، نمایشگر‌های اولد از لایه‌ای از مواد ارگانیک که بین دو الکترود قرار گرفته است، تشکیل می‌شوند.
در پنل OLED‌ که امروزه به‌عنوان آخرین فناوری روز دنیا و کامل‌ترین فناوری ساخت نمایشگر شناخته می‌شود و از LEDهای ارگانیک بسیار کوچکی استفاده می‌کند که اگر الکتریسته دریافت کنند، می توانند نور رنگی ساطع می‌کنند. 
برای داشتن تصویری رنگی بر روی صفحه نمایشگر خود، تنها به نورهای قرمز و سبز و آبی‌نیاز داریم و پنل اولد با ارسال سیگنال الکتریکی به هر پیکسل جداگانه، این نور‌ها را تولید می‌کند و دیگر به نور پس‌زمینه نیازی ندارد.

تلویزیون اولد ال جی، نمایشگر OLED ال جی، نمایشگر OLED

 

 

به دلیل دشواری ساخت نمایشگر اولد در ابعاد تلویزیون تا چند سال قبل از این تکنولوژی تنها در ساخت گوشی های هوشمند استفاده میکردند.

اولین بار در سال 2012 کمپانی سامسونگ از اولین تلویزیون اولد خود رونمایی کرد و بعد از آنها کمپانی ال جی و در سال 2013 موفق به تولید اولین نمایشگر خود با این فناوری آن هم در ابعاد 55 اینچ شد.

 

در طی این سال ها تغییرات زیادی در قیمت و کیفیت تلویزیون های اولد ایجاد شده است و رفته رفته با بالا رفتن کیفیت به دلیل پشت سر گذاشتن آزمون و خطاها، شاهد پایین آمدن قیمت هم به دلیل همه گیر شدن و البته پیشرفت این صنعت بوده ایم.

در طی این سال ها ال جی تقریبا بی رقیب جدی در صنعت تلویزیون های اولد پیشگام بوده ولی امروزه سونی و پاناسونیک سعی در تکامل خود و ورود به عرصه ی رقابت با ال جی هستند.

 

این فناوری چه مزایایی برای تلویزیون‌ها دارد؟

 

اگر بخواهیم یک توصیف کلی داسته باشیم، نمایشگرهای اولد به نسبت سایر فناوری ها مانند LCD کنتراست بسیار بهتر و تصویر بسیار جذاب تری دارند.

باید بدانید که در نمایشگر اولد هرکدام از پیکسل‌ها به طور جداگانه روشن و خاموش می‌شوند، همین موضوع منجر به ایجاد رنگ سیاه خالص می‌شود، به این معنی وقتی تصویر سیاهی در صفحه به نمایش درمی آید، نمایشگر از قاب سیاه پیرامون تلویزیون قابل تشخیص نیست و تمام بدنه یکپارچه به نظر می‌رسد.

نسبت کنتراست به زبان ساده نسبت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاطی است که پنل می‌تواند نمایش دهد و در کل یکی از مهم‌ترین پارامترهای مربوط به بحث کیفیت تصویر در نمایشگر محسوب می‌شود.

در نمایشگرهای LCD، نور پس‌زمینه باید از لایه‌ی TFT (ترانزیستور فیلم نازک) بگذرد تا یک تصویر ایجاد شود. زمانی که رنگ سیاه نمایش داده می‌شود، این لایه باید تا حد ممکن جلوی انتقال نور را بگیرد که این فرایند در اغلب اوقات به نمایش خاکستری‌های تیره به جای نمایش سیاه حقیقی منجر می‌شود.

برخی تلویزیون‌های LCD برای بهبود نسبت کنتراست، از الگوریتم‌هایی برای بخش‌بخش کردن پنل پس‌زمینه بهره میگیرند تا درجات بهتری از رنگ سیاه به نمایش درآید. هرچند این کار تا اندازه ای جواب می‌دهد، اما در اطراف بخش‌های روشن یک هاله مشاهده میشود و از جهتی دیگر برای تصاویری که به اندازه‌ی کافی روشن نباشند، جزئیات زیادی از دست می‌رود.

از دیگر مزایای پنل‌های اولد در‌مقایسه‌ با دیگر پنل‌های موجود اینست که پنل های اولد بسیار نازک‌تر و سبک‌تر هستند.

شکی نیست که در صورت استفاده، گیمرها و فیلم بازها عاشق تلویزیون های اولد می‌شوند. این نمایشگرها پاسخ‌دهی به‌مراتب سریع‌تری از LCDها دارند. در بعضی از شرایط، اولد ها می‌توانند تا ۱,۰۰۰ برابر سریع‌تر از LED و  LCDهای موجود بازار باشند و قطعا تماشای مسابقات ورزشی، فیلم های اکشن و هیجان انگیز و صد البته بازی های ویدیویی از تلویزیون های اولد لذت بسیار بیشتری دارد. زمان پاسخ‌ دهی بسیار سریع باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند تیره‌ و‌ مات شدن صحنه که به آن عادت کرده ایم در تصاویر سریع در OLED وجود نداشته باشد.

 

آیا نمایشگرهای اولد معایبی هم دارند؟

 

با وجود تمام ویژگی های مثبتی که پنل های اولد دارد، اما کاملا بی نقص هم نیستند. در تلویزیون های اولد امکان سوختگی دائمی تصویر به خصوص هنگامی که تصاویر زمان زیادی مثلا به مدت چند روز روی صفحه نمایشگر نشان داده شود جای تصاویر روی نمایشگر باقی می ماند و خود به خود هم برطرف نمی شود.

این اتفاق {Burn-in} زمانی پیش می آید که تعدادی از پیکسل‌‌ها بیشتر از سایر پیکسل‌ها استفاده شوند و در نتیجه رنگ‌ آن‌ها با رنگ سایر پیکسل‌های اطراف تفاوت پیدا کند. در چنین شرایطی، پیکسل‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند دوباره تغییر رنگ دهند. 

اما در طرف دیگر از نظر طیف روشنایی، یعنی در روشن‌ترین حالت ممکن، تلویزیون‌های اولد ضعیف تر از تلویزیون های LCD عمل می کنند. تلویزیون‌های OLED ال‌جی در روشن‌ترین حالت ممکن ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیت روشن می‌شوند، اما روشنایی تلویزیون‌های LCD حتی به بازه‌ی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نیت هم میرسند. اگر قصد دارید از تلویزیون OLED اولد خود در مکانی استفاده کنید که در اکثر مواقع در معرض تابش مستقیم نور قوی قرار دارد، امکان دارد این نوع تلویزیون با تمام مزایایی که دارد انتخاب مناسبی برای شما نباشد. در شرایط نور محیطی کم و متوسط اما، روشنایی تلویزیون‌های OLED کافی است و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

 


جدیدترین مدل های ال جی با نمایشگر اولد

همانطور که قبلا گفتیم، کمپانی کره ای ال جی پیشرو صنعت تلویزیون های نسل جدید با صفحه نمایشگر اولد است، این شرکت برای سال 2023 چندین مدل جدید را به بازار عرضه کرده است که سعی میکنیم به ساده ترین زبان آنها را خدمت شما معرفی کنیم.

 

تلویزیون ال جی B3

به عنوان اولین مدل برای معرفی به شما، مدل LG B3 را انتخاب کردیم زیرا هم کیفیت بسیار بالایی دارد و هم از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در تولید آن استفاده شده و صد البته قیمت مناسبی هم دارد. 

این محصول که یکی از بهترین های 2023 شرکت ال جی است،از اقتصادی ترین های امسال هم میباشد، این محصول در اصل به روز شده مدل OLED B2 که همان امکانات را با نسخه ای به روز تر در اختیار شما بگذارد. ال جی هم اکنون جزو کمپانی های پیشتاز در زمینه کیفیت تصویر در میان سایر رقبا است و در زمینه قیمت نیز تعادل را حفظ کرده و در میان سونی و سامسونگ ایستاده، به طوری که نه قیمت بالایی دارد و نه پایین.

تلویزیون ال جی B3 جزئی از پازل دنیای اولدهاست، که هم بازی شیرینی را رقم می زند و هم تصویری متفاوت از دنیای دیجیتال را در پیش چشمانتان قرار می دهد. این اولد ال جی یک سروگردن از اولدهای قدیمی بالاتر است و در ایجاد تصاویر با کنتراست عالی، حرفه ای عمل می کند.

از دیگر مزایای تلویزیون ال جی B3 میتوان به قابلیت گیمینگ حرفه ای، کنتراست مناسب در رنگ ها، طراحی با فریم باریک و صد البته رفرش ریت 120هرتز اشاره کرد.

 

تلویزیون ال جی C3، تلویزیون اولد ال جی، تلوزیون OLED

 

تلویزیون ال جی C3 اولد

میتوان گفت پرطرفدارترین تلویزیون کالکشن 2023 ال جی، تلویزیون ال جی C3 است که با ورودش به بازار تمام چشم ها را به خود خیره کرد. این تلویزیون به عنوان بهترین نمایشگر گیمینگ سال معرفی شده است. این تلویزیون نسخه جدید تلویزیون C2 ال جی با توجه به بهبود نسبی در بسیاری موارد اما با شباهت بسیار بالا در دو سال مختلف تولید شده اند.

مدل ال جی C3 گران ترین تلویزیون با نمایشگر اولد این کمپانی در بازار است که علیرغم قیمت نسبتا نجومی اما با داشتن پردازنده قدرتمند Alpha 9 Gen 6 و چهار پورت HDMI 2.1 و تاخیر ورودی پایین این تلویزیون به تنها گزینه کاملا حرفه ای گیمینگ و یکی از پر فروش ترین محصولات سال 2023 ال جی تبدیل شده است. شرکت ال جی توانسته است رتبه اول را در  صنعت نمایشگرهای مخصوص گیم به دست آورد و بهترین تجربه را برای گیمر های حرفه ای به ارمغان آورد.

به طور خلاصه بهترین مزایای این تلویزیون شامل کنتراست عالی در نمایش رنگ ها، بهترین اولد برای گیمینگ حرفه ای، رفرش ریت 120 هرتزی و نمایشگر باریک با فریم فوق‌العاده نازک میشود.

 

تلویزیون ال جی G3

با توجه به بررسی های انجام شده از جمیع جهات تلویزیون ال جی G3 تلویزیونی فوق العاده دارای به روزترین امکانات و مناسب برای هر استفاده ای مانند، استفاده خانگی، بازی، مسابقات ورزشی و تماشای فیلم بدون هیچ نقطه ضعف خاصی میباشد. روشنایی عالی این محصول در هر دو حالت SDR و HDR باعث می‌شود برای تماشای هر ویدیویی با هر کیفیتی بسیار مناسب باشد. این تلویزیون دارای کنتراست عالی و تاخیر ورودی خیلی اندک میباشد.

البته برای خرید این تلویزیون نیازمند بودجه ای بدون محدودیت خواهید بود زیرا جزو محصولات رده بالا و گران قیمت ال جی می باشد. این تلویزیون در سایزهای 55، 65، 77 و 83 اینچ روانه بازار شده و هر سالنی را میتواند پوشش دهد. این تلویزیونتمام ویژگی های مدنظر شما و هر فرمت صوتی که فکرش را بکنید پشتیبانی میکند.  بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که تلویزیون ال جی G3 یک تلویزیون همه کاره و دارای تمام امکاناتی است که کاربر می‌خواهد داشته باشد. 

 

تلویزیون ال جی Z3 اولد

تنها تلویزیون 8K مجموعه تلویزیون های اولد 2023 ال جی، تلویزیون Z3 است. این محصول با وضوح فوق العاده از صحنه های ناب و البته قیمت بالاترش به نسبت سایر محصولات این سال رنگ و روی اشرافی به خود گرفته است. تلویزیون Z3 ال جی برای گیم حرفه ای و تماشای فیلم عالی است.

تلویزیون ال جی Z3 پادشاه تمام تلویزیون های اولد ال جی است که هر چه از خوبی های آن بگوییم اغراق نکرده ایم. پردازنده نسل آلفا هر چیزی که کیفیت نهایی تصویر را پایین بیاورد را جارو میکند و در نهایت تصویری با رزولوشن 33 میلیون پیکسلی با صدایی رسا و کاملا شفاف به شما میدهد.

 

تلویزیون ال جی M3

تلویزیونی تماشایی با دیزاینی بسیار شیک و فوق العاده نازک میباشد. به دلیل عدم وجود محل پورت ها در پشت تلویزیون، به صورت کامل با دیوار مچ میشود. این تلویزیون در سایز های 77، 83، 97 اینچ تولید شده که فقط مدل 97 اینچ آن با پایه حالت گالری سازگاری دارد.

کیفیت تصویر تلویزیون ال جی M3 به صورت 4K می‌باشد و با وضوحی 8 میلیون پیکسلی یک تصویر ناب و تماشایی را خلق میکند. همچنین در این محصول از پنل MLA استفاده شده است و به دلیل نبود بک لایت، روشنایی خود را از Pixel dimming دریافت می‌کند. عمق رنگ 10 بیتی از شاهکارهای این مدل به همراه نمایش بیش از یک میلیارد رنگ در صفحه می‌باشد و از HDR با نسخه‌های متفاوت برای نشان دادن جزئیات در تصویر بهره برده‌ است.

 

با این توصیفات و توضیحات شما میتوانید به راحتی تلویزیون اولد خود را از میان مدل های متنوع ال جی با توجه به نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

نظرات کاربران

0 نظر


عنوان نظر شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)


کارشناس امین زاده در واتساپ کارشناس امین زاده در واتساپ کارشناس امین زاده در واتساپ ارتباط با ما در تلگرام ارتباط با ما در اینستاگرام ارتباط با ما در توییتر ارتباط با ما در فیسبوک ارتباط با ما در لینکدین تماس با کارشناس امین زاده